Saturday, January 26, 2008

Pemuda DPPWM Menggegar

Alhamdulillah.. pemuda berjaya memecah tradisi dengan program sulung pada tahun masihi ini dengan menjayakan XPDC Kasih yang dicanangkan secara ad-hoc dalam menghayati tafsir surah Nuh dalam usrah yang lepas.
Program pada malam 5 Jan 2008 dihadiri lebih kurang 9 orang pemuda yang lengkap berpakaian 'syiar Islam' menyerlahkan dan menjayakan lagi matlamat pada malam tersebut.
3 bijik kereta telah diwakafkan pada malam itu untuk mengangkut para pegawai Nahi Mungkar yang diketuai oleh Timb Ketua Pemuda Ust Redhauddin Hj Salleh sendiri serta diiringi oleh otai-otai berserban menyerlahkan lagi gaya kami. Perjalanan diiringi dengan hujan renyai-renyai ke lokasi pertama kami ditaman Taman Tasik Sri Gombak. Kesan cukup ketara apabila beberapa bijik kereta yang diparking ditepi tasik (tunggu hujan berenti laa tuh) mula 'meminta izin' untuk meninggalkan kawasan tersebut.
Alhamdulillah, hujan berhenti sebentar bagi memberi laluan kepada otai-otai menjalankan rondaan di sekitar tasik dan menaiki tangga (tinggi bangat) yang membenihkan peluh-peluh sulung kami pada malam tersebut.
Hampa (sama juga ganjaran ada orang atau tak ) kerana kehadiran yang tidak memberangsangkan, pemuda meneruskan lagi musafir dakwah ke Eye on Malaysia-Tasik Titiwangsa. Sememangnya kehadiran kami disambut dengan asap-asap kereta yang mula bergerak setelah melihat 3 biji kereta yang membawa gerombolan pemuda berserban dan berkopiah. Menjejak kaki ke tanah, hanya kelihatan sebiji kereta yang setia menanti, rupanya laki sama laki daa, patutlaa tak gerak.
Operasi diteruskan dengan peninjauan sekitar tasik titiwangsa, jelas kelihatan anak-anak muda yang mula berlari-lari dalam kegelapan setelah melihat kehadiran kami dari jauh. Ibaratnya macam ulat-ulat menyorok dalam sayur bila terkena air cuka (betul kaa ibarat tuh?) , laluan kami cukup lancar apabila syiar yang memancar dengan sendirinya menghalau mereka yang masih bercanda. Habis separuh tasik dipusing, kami meneruskan operasi menuju kereta-kereta menyempitkan laluan yang masih belum menyedari kehadiran kami. Alhamdulillah, satu persatu enjin kereta mula hidup dan beredar sebaik kami berada dalam 5-10 meter dari mereka. Clear jalan... mungkin orang ramai pong pelik kenapa takdak sebijik pong kereta menyempitkan laluan pada malam tuh.
Hari dah makin larut.. mata dah mula mengantuk. Pemuda mengambil keputusan untuk pulang dengan kepuasan setelah sedikit sebanyak dapat melaksanakan sedikit amanah dan usaha dengan upaya yang ada.
Namun keberkesanan cukup jelas walau untuk menghalau mereka pada malam tersebut sahaja. Namun adalah lebih berkesan seandainya program seumpama ini dapat menghimpunkan lebih ramai lagi otai-otai yang insyaAllah menjangkau segenap kawasan yang menjadi tumpuan mereka.

0 comments: