Saturday, January 26, 2008

Asam Garam Usrahku..


"Ok, kita masuk ke slot isu semasa" Pengendali usrah pemuda mengumumkan sesi terakhir usrah.

Sememangnya pada malam tu, sebagaimana biasa pemuda akan berkumpul memulakan usrah apabila jarum panjang berselisih selepas melewati angka 9.

"Ana ada pertanyaan", pemuda terdiam dan memberi laluan kepada pertanyaan yang memang disangka-sangka.

"Soalan ana.. Kenapa semasa program futsal itu hari, pihak penganjur membenarkan peserta yang bermain tapi tidak memakai seluar panjang menutup aurat? Bukankah penganjur mempunyai kuasa?" Kena penangan buku lima kat pemuda.

Keras, pedas, panas juga gaya tanya dan soalannya.

Sememangnya soalan-soalan sebegini sedia maklum oleh mana-mana penganjur bila yang organise program itu adalah jemaah Islam.

Dengan cool sahabat pemuda yang merangkap pengarah program mula menjawab.

"Nta kena faham, itu uslub dakwah. Tak boleh kita nak paksa sedangkan matlamat kita lagi besar bukan sekadar tutup aurat tuh sahaja". Jawapan ringkas dan padat cuba diberi agar masing-masing faham.

Sekurang-kurangnya pemuda mendapat istilah baru malam tuh, pendekatan tarbiyyah dan dakwah yang lebih hikmah mula nampak praktikalnya.

Ada yang faham, dan mungkin ramai yang dah faham.

"Masalahnya, kuasa di tangan siapa?" Soalan yang ada logiknya dibangkitkan.

"Memang kita ada kuasa, tapi nta kena faham apa itu uslub dakwah. Apa aulawiyyatnya??" Dijawab lagi dengan istilah yang baru. Bagus juga pemuda-pemuda ini. Ada juga hujjah-hujjah ilmiah bila menjawab soalan kontemporari sebegini.

"Nta ada kuasa, sepatutnya kena paksa orang tutup aurat tuh" Soalan diulang bagaikan memohon penjelasan yang lebih.

"Takde, ginilaa.. kita tengok nisa' games. Kan ada peserta yang nisa' wilayah hantar tuh free hair, tapi tuhlaa uslub dakwah untuk dekati golongan mereka. Kalau tak, kita dok syok buat program kita sendiri laa", sampuk sahabat ditepi saudara pengarah setelah penjelasan yang diberi masih belum difahami.


Sememangnya semasa program nisa' games baru-baru ini, isu yang sama turut timbul.

"Itu lain.." Balas pendek setelah nampak dah mati akal. "Kalau ana, ana dah paksa suruh diorang tutup aurat tuh", mula bertegas nyatakan pendirian.

"Ana pong gitu jugak dulu, masa penganjuran program futsal kat ampang sport planet ana tak puas hati, loni selepas faham ana boleh terima" Jawab abg mithali yang antara upline terhebat di DPPWM.

Sahabat lain tersenyum, aku pon diam mendiamkan diri melihat gelagat menyelidik kepintaran sahabat-sahabat DPPWM nie berhujah bila melihat perbahasan yang makin rancak. Masing-masing dah faham lumrah kat DPPWM nie.

"Mai sini aku jawab".. abg taliban juga dah tahap maksimum kesabaran untuk bagi kesedaran.

"Kamu diam, kamu tak datang main", Aduss.. keluar pulak ayat bukan hujah yang boleh mematikan hujah.

Penangan yang cukup hebat sehinggakan abg taliban terpaksa mengadap muka ke dinding markaz.

"Ok, nta tahu arak tuh haram?.. Kenapa Allah tak haramkan terus dan dilaksanakan berperingkat-peringkat. Saidina Umar sendiri menangis semasa memecahkan tong-tong arak semasa pengharaman"..mantap betul ilmu tuan pengarah setelah kias lain tidak difahami.

"Kami ada buat yang lebih aula dari tuh, solat jemaah kat atas court. Sampai budak-budak yang seluar pendek tuh pong pakat solat sama-sama.. Nta pulak, kenapa tak solat skali.. bukankah nta ada kuasa?" Buah keras keluar balik.

"Ana solat juga" jawab ringkas,

"Tapi bukankah nta ada kuasa".. ditanya balik sebagaimana ditanya sebelum ini. Memang tips yang baik dalam berdebat adalah guna pendekatan yang digunakan oleh orang itu sendiri.

"Ginilaah.. nanti next program nta jadi pengarah. Kami sanggup jadi pembantu nta try buat macam tuh tengok brapa ramai yang turun?"Pedas benar ayat tuh.

"Takdaa.. ana tak akan dipilih jadi pengarah" Jawabnya balik.

"Laaaaaaa".. masing-masing tergelak.


Begitulah asam garam usrah DPPWM, tapi biasalah tuh bukan apa. Sekadar eratkan ukhwah dan disamping tambah ilmu sikit-sikit. At least sapa-sapa yang jadi pengarah tuh nanti.
Hafal-hafal laa script kat atas tuh nanti.

0 comments: