Monday, February 1, 2010

Teman, Usahlah Bermain Alasan

gambar hiasan. photonet

“ Assalamulaikum ustaz, free ke sekarang?? Kalau boleh nak minta bagi pengisian sikit kat adik-adik,”
saya menerima panggilan.

Saya memandang jam didinding.

9.15 malam.

”InsyaAllah, tapi dalam pukul 10.00 ana sampailah,” balas saya ringkas.
Bingkas bangun dan bersiap. Anak masih cerah mata bermain-main dengan saya.

”Sapa nta jemput malam nie asalnya?” saya bertanya sebaik tiba.

”Tak jemput sapa pun, memang plan nak panggil ustaz,” balas kembali. Seolah tidak memahami apa yang saya maksudkan.

Saya cuba bersabar.

Prinsip saya, itu ketentuan Allah buat saya. Andai tidak menghadiri majlis Ilmu, moga-moga jemputan sebagaimana tersebut adalah rezeki dari Allah buat saya betulkan diri dari lafaz yang saya ucap buat muhasabah sendiri.

MERANCANG UNTUK TIDAK SIBUK

”Dia tuh memang aktif, susah nak cari masa tak sibuk,” bicara seorang kepada temannya.

Saya tidak sehebat itu.

Saya akui, ramai yang benar-benar merancang dan sememangnya dia seorang yang benar-benar sibuk. Tapi ramai juga gagal merancang yang akhirnya menunjukkan dia seolah-olah sibuk.

”Kalau boleh tolong confirmkan awal ye, senang ana nak plan jadual ana,” saya memberi ingatan dengan ayat yang sebaik mungkin. Moga-moga ada yang perasan dengan mesej ’tegas’ disebaliknya.

Hakikatnya saya tidak sesibuk mana. Namun untuk meluangkan masa menjangkau 2 ke 3 hari untuk satu slot sekitar 1 jam benar-benar merugikan bagi saya walaupun terubat dengan kepuasan hati. Saya cuba mengoptimumkan setiap detik masa andai tiap kali berkesempatan turun ke KL.

Februari dan Mac, insyaAllah menagih komitmen yang lebih berbanding sebelum ini. Meninggalkan isteri dengan anak yang masih kecil, ketiadaan saya harus dicari pengganti. Samada saya terpaksa menjemput bonda di kampung menemani, mahupun meninggalkan isteri untuk menetap bersama keluarga sehingga saya menjenguk pulang.

”Owh.. ponteng meeting yea.” saya mendapat mesej menerusi YM sebaik menyedari ke’available’an saya.

”Maaflah, harap-harap meeting lepas nie tak ubah,” saya membalas.

Hampir setiap mesyuarat yang dijadualkan gagal untuk saya hadiri.Hasrat asal untuk ke Kuala Lumpur untuk menghadiri mesyuarat, di samping menjenguk pejabat sebulan sekali. Lantas saya cuba menempah tiket seawal mungkin. Namun, kebiasaannya berkesudahan dengan penagguhan mesyuarat ke tarikh lain di saat-saat akhir memenuhi keuzuran rakan-rakan senior yang lain.

"Owh En Saizol, maaflah mesyuarat ditangguh ke minggu depan. En Saizol dapat hadir ke?? Seorang pegawai kerajaan tanpa rasa bersalah memaklumkan sebaik saya menjejak kaki memasuki ruang pejabat. Terkejar-kejar dari Kelantan untuk urusan tersebut.

"Notis penagguhan saya tak terima pun" saya membalas.
Jiwa memendam sedikit rasa.

"Emm.. saya baru nak fakskan" balasnya bersahaja.

"Allahu Akbar..." darah saya tersirap.

Tidak cuba memanjang-jelakan lagi bicara kami. Walau terkadang saya cukup terkilan dengan lantaran hancur luluh hati saya dengan situasi tersebut.

USAH BERMAIN ALASAN

"Ana masih 50-50 lagi, insyaAllah cuba hadir" saya menjawab. Full Stop.

"UMNO.. UMNO..." saya disindir teman dalam gurauan.

"InsyaAllah, 49-51.. " masih mampu melayan gurauan.

Pelajaran baru saya tahun ini. Moga saya tidak banyak bermain alasan atas sebarang keuzuran. Walau hakikat saya dapat mengemukakan hujahan atas keuzuran tersebut.



Cuba menahan rasa hati, baru-baru ini saya seolah-olah ditegur olehNya, seminggu saya terlihat, terbaca dan terdengar kisah mengenai sahabat- Kaab Bin Malik dari pengkisahan perang tabuk dari pelbagai sumber. Bukan tidak pernah mendengar kisahannya. Namun asakan dari email yang TERinbox, akhbar yang TERbaca, tazkirah yang TERdengar, TERlihat promosi teaternya bagai suatu mesej buat saya. Mesej yang diterima dari pelbagai olahan benar-benar menjentik jiwa saya.

Disentak dengan kemuliaan jiwa seorang sahabat, beliau mampu memberikan pelbagai alasan atas keuzuran menyertai peperangan tersebut. Dinasihati kaumnya lantaran hujjah yang kuat dan mungkin mampu diterima dan dimaafkan Rasulullah, namun beliau memilih untuk meletakkan kesalahan ke atas diri. Sedang golongan munafiq hebat bermain alasan membebas diri.

Melepaskan amanah dan tanggungjawab dengan dipalit alasan adalah manusia yang meniti ditebing-tebing kemunafikan. Dia mungkin terasa bahagia sebaik hujah melepaskan diri, namun tidak sedar jiwa-jiwa disekelilingnya sedang mencebik meluat dengan alasan rapuh yang cuba dikuatkan. Alasan mati yang susah payah cuba dihidupkan.

Menahan untuk tidak memberi alasan cukup berat. Menanggung beban rasa untuk membela diri. Namun, itu bukan sifat sebenar mereka yang cintakan kebenaran.

Bermanfaat buat bekalan perjuangan moga Allah memelihara saya dari menjadi manusia munafiq yang suka bermain alasan. Alhamdulillah, saya terasa sahabat lebih memahami dengan jawapan yang lebih pendek.

Jua bermanfaat buat perniagaan saya moga berani mengaku salah atas kesilapan diri dengan amanah dari client. Alhamdulillah, client juga gembira atas ketelusan yang diberi.

Alhamdulillah Ya Allah..

AbeJoes@Abejoes.blogspot.com

0 comments: