Monday, November 3, 2008

Nasihat Buat Pengantin

Alhamdulillah, Pujian selayaknya bagi Allah yang menyempurnakan segala nikmat kepada hambaNya.
Klip walimah saya, untuk dikongsi sedikit dari peringatan Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat. Perancangan asalnya dimasjid Pulau Melaka selepas subuh, namun perancangan Allah lagi Besar. Atas sedikit masalah, terlewat 30 minit.. Namun diteruskan juga di Rumah TGNA.
Terharu mendengar Tazkirah Khas dari Tuan Guru. Apapun, saya berminat untuk berkongsi kefahaman dan penghayatannya bersama-sama. Moga yang baik mampu bersama dikutip.



Jadi kebetulan ambo nak ghoyat dua perkara..

Bila kita berkahwin dengan satu orang, kita tidak jadi macam kawan. Bila kita berkahwin, tidak serupa dengan masa kita berkawan. Kita berkawan nie, seorang lelaki dengan perempuan itu perkara biasa. Tanggungjawab kita tidak banyak terhadap kawan. Bila kawan kita pong bertukar menjadi isteri kerana kita berkahwin, maka segala makan minum dia, kain pakai dia ke atas kita seratus-peratus. Tak boleh kita minta sesen pong duit dia. Katakanlah.. kita takdok duit,(tapi) dia ada duit. Kita kahwin dengan dia kita kata, “Awak belanjalah..”. Tak boleh!! Hak dia. Allah Taala memberi kuasa kepada perempuan memiliki harta. Kalau dia nak beri sukarela takpe. Tapi kalu dia beri tuh dengan mmecok (merungut), rumah sewa dengan mmecok, minyak kereta dengan mmecok, berdosa kita!! Tidak lepas begitu, berdosa kita!! Mahu tak mahu. Jadi dengan itu, bila kita kahwin wajib atas kita jaga makan minum dia, kain pakai dia, rumahtangga dia. Sewa rumah belako atas kito belako.

Yang keduanya masalah nafqah batin, nafqah batin ni bukan sekadar tidur dengan dia saja. Nafqah batin ni apa sahaja perkara yang boleh menyenangkan hati isteri, namanya nafqah batin. Misal kata, kita pergi Kuala Lumpur tok beroyat (bgtau), 2..3.. hari tak balik rumah tak ghoyak sepatoh, ini suami yang tidak menunaikan nafqah batin. Dia berserabut.. pergi ke manalah abang aku. Tak boleh!! Berdosa kita.
Hak perempuan serupa dengan tanggungjawab perempuan. Perempuan, kita bertanggungjawab menjaga dia dan dia juga bertanggungjawab menjaga kita. Maknanya apabila kita berkahwin ini serupa pinang dibelah dua, hok balik nie(kanan) pun pinang.. balik nie(kiri) pun pinang. Jangan kata semata-mata kita.. kalau kita tanggung dia, dia tak peduli kita berdosa dia. Kalau dia jaga kita, kita pula buat tak peduli dia.. berdosa kita. Dosa nie, benda yang tak boleh nak lari…”



Terima Kasih Tuan Guru...



AbeJoes@abejoes.blogspot.com

1 comments:

Azlina Ahmad said...

Syukran
Syukran
Tazkirah bermakna