Monday, July 14, 2008

Peringatan Titis Emas Hitam


Allah S.W.T berfirman;

“Allah melimpahkan rezeki bagi sesiapa yang dikehendakiNya antara hamba-hambaNya dan menyempitkan (rezeki itu) baginya, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan setiap sesuatu”

Al-Ankabut : 62


Antara hikmah dijadikan kelemahan manusia, agar manusia bertebaran di bumi Allah. Hikmah dengan kelaparan sebagai kelemahan, agar manusia melata di muka bumi demi sesuap nasi. Namun bagaimana sandaran dan hakikat pencarian rezeki. Bagaimana pula tindakan kita, adakah mensyukuri nikmat yang tidak putus dianugerahkan Allah selama ini. Apakah kita terus dengan ketundukan kepadaNya sebagai hamba.


Terkini, ramai melenting saat masing-masing merasa sengsara yang melanda bahana kenaikan harga minyak, salah satu peringatan yang memenuhi ciri-ciri peringatan dari Allah. Sengsaranya tidak dirasai sang miskin, sang kaya turut terkena kesannya. Yang miskin dengan kesusahan harian, sang kaya dengan berkurang keuntungan dari perniagaan, yang khianat makin diberi ‘nikmat’ mengambil kesempatan. Kesannya tidak memilih siapa kroni, ustaz dan tok guru yang menaiki kenderaan menuju majlis-majlis ilmu, tok sami ke kuil-kuil memohon restu. Semua hakikatnya terkena, membezakan hanya ketenangan dalam menghadapi dugaan.

Rezeki Allah dahulunya bebas dijamah mula dicatu sedikit demi sedikit, jiwa yang dahulunya luas mulai kian sempit bahana hidup diri yang kian terhimpit. Si ayah mula membuat kerja lebih masa buat menyara keluarga, masa terluang dahulu bersama si anak mula dirompak sengsara, ibu miskin mula pening berfikir, rezeki dari mana yang mungkin memujuk rengek tangis mengisi lapar anak-anak. Anak-anak bijak mula diberhentikan sekolah, hidup dan masa depannya mulai diteguk kejahilan."J
agalah adikmu.. ibu ada kerja baru, tugas ibu menyapu dan mencuci sudah tidak cukup lagi buat menampung belanja keluarga". Makan anak-anak terpaksa ditagih dengan keringat yang lebih.

“Ahh.. mana mungkin begitu, saya melihat tiada apa yang berlaku”. Itu reaksi manusia-manusia yang hidup penuh kekenyangan, kenaikan minyak tidak sedikitpun mengurangkan kuantiti tangki kereta mewahnya. Tidak sedikitpun terhalang hajatnya untuk bergembira bersama keluarga.

“Benda sudah hendak naik, halang pun akan naik,” sedikitpun tidak terkesan dengan sengsara yang kian menjalar di sekeliling. Pada hakikatnya dia sendiri turut menerima beban. Namun tidak terlintas kesempitan hidup yang dialami adalah peringatan dari Allah.

Mereka yang beriman, memandang kaitan peringatan Allah dengan lebih mendalam. Apa bezanya melihat mayat-mayat bergelimpangan tanpa kepala, berbanding melihat susuk-susuk tubuh yang tegap namun akal dikepalanya sudah hilang kewarasan untuk membeza hak dan batil. Apa bezanya melihat mayat-mayat tsunami dengan perut-perut kembung terapung dibandingkan dengan susuk tubuh sihat dan perut penuh dijamu dengan arak dan hasil haram di tengah-tengah kota. Apa bezanya mayat-mayat bergelimpangan tanpa sebarang reaksi terhadap mereka di sisinya berbanding dengan manusia yang bernyawa namun hatinya mati dari merasa tangisan sengsara insan di sekelilingnya.

Peringatan yang diberi Allah kerana sifat kasihNya. Cintanya Allah dengan terus memujuk kita untuk kembali berpaling wajah kepadaNya. Mereka yang beruntung, mengambil iktibar dari peringatan dari Allah saat diri masih tidak dilanda bala yang lebih dahsyat. Tiada guna mengambil iktibar saat nyawa sudah tersekat-sekat. Pada ketika itu, apa erti membetulkan syahadah mahupun berjanji mendaulatkan syariat.

Saya menyeru semua untuk berfikir, merenung dan bermuhasabah diri memahami hakikat peringatan dari Allah. Tidak cukupkah dengan beban yang ditanggung sekarang. Memahami hakikat peringatan, menyedarkan asal diri yang cukup lemah. Konsep yang diterima umum namun jarang diambil perhati. Semua menerima dengan akal, yang memberi ujian pada asasnya mempunyai pengetahuan yang lebih dari yang diuji. Andai sesama manusia pun, seorang guru berhak menguji kepandaian muridnya, apatah lagi Tuhan Maha Pencipta menguji hambaNya. Siapa kita untuk kembali mendongak kembali bertanya kepadaNya saat diri diuji.
Wassalam


[AbeJoesCorner-saizol@yahoo.com]

0 comments: