Tuesday, June 10, 2008

Kerajaan Allah - Al Mulk

[67: 1] Maha Tinggi dan Maha Suci Allah yang menguasai segala Pemerintahan (dunia dan akhirat ) dan Dia Maha Berkuasa atas tiap-tiap sesuatu. [67:2]Dialah Yang telah menciptakan adanya mati dan hidup untuk menguji kamu:siapakah antara kamu yang lebih baik amalannya. [67.3]Dia Maha Perkasa (dalam melakukan pembalasan terhadap orang yang derhaka) lagi Maha Pengampun (bagi yang bertaubat);

Usrah pemuda kali ini menyentuh tafsir Surah Al-Mulk dari ayat 1-5. Awal-awal aku bukanlah seorang yang benar-benar pakar dalam soal ini. Ketiadaan naqib memang memberi kesan kepada usrah kami. Aku diamanah mengendalikan untuk semenjak sebulan dua yang lepas. Agak risau bila mengendalikan sesi yang aku sendiri bukan ahli dalamnya.

Mengambil pendekatan yang lebih selamat dengan silibus yang memang di bawa selama ini mengundang sedikit keresahan dihati. Ya Allah.. berilah petunjuk yang terbaik untukku memimpin diri dan memberi kefahaman kepada teman-teman.

Aku membuka kepada sebarang ibrah dari ayat yang dibaca, dari kumpulan kami sekitar 20-25 orang setiap kali aku yakin akan telinga-telinga yang pernah menadah ilmu mengenai surah ini untuk dikongsi bersama. Itu pendekatan yang paling selamat bagiku.

Beberapa teman mula menambah dan menyampaikan apa yang difahami dan dikutip masing-masing dalam kuliah pengajian mereka. Alhamdulillah, inilah kecantikan usrah. Membawa dan memandang ilmu dalam tafsiran yang cukup luas. Habis teman berbicara aku mulakan rumusan.

"Perangai manusia... bila dia hendak tunjukkan kekayaan dia. Maka akan dipamer seluruh kehebatan yang dia ada. Besar mana mahligainya, berapa banyak keretanya, berapa luas tanahnya, berapa ramai pengikutnya. Ini cara manusia yang lemah.. yang kita tahu besar mahligai pun setakat mana sangat. Banyak kereta pun berapa biji sahaja, luas tanah pun ada sempadannya, pengikut-pengikut pun tak semestinya setia, tapi ada keinginan nak tunjuk yang dia ni hebat"


"Allah... Lebih-lebih lagi, dengan sifatNya yang Maha Berkuasa, Maha Perkasa, Maha Takbur. Allah pamerkan kehebatan Dia, Allah sebelum menceritakan kisah-kisah besar dalam Al-Qur'an, kaedah Allah nak tundukkan hati manusia adalah dengan cara menceritakan dahulu kehebatan Dia. Bangkit bongkar semua kekuatan dan kekuasaanNya. Supaya dengan cara tu, manusia akan akui kehebatan Allah, barulah manusia akan mudah nak dengar apa yang ingin dikhabarkan Allah"

"Dalam ayat ini, Allah bangkitkan kisah bahawa segala kerajaan di TanganNya. Kerajaan langitkah, kerajaan haiwankah, kerajaan ikankah. Tak kira apa jenis kerajaan, Allah sebut Aku yang miliki semua ini. Manusia dia rasa hebat.. tapi dalam 'kerajaan dia' sahaja.

Walaupun manusia dikatakan khalifah dan penguasa kat dunia ni dan lebih tinggi darjat dan menguasai makhluk lain tapi setakat mana? Memang dia boleh masuk dan 'menawan' alam laut, tapi sampai masa oksigen pun habis, kapal selam pun habis sumber tenaga. Mahu tak mahu kena kembali ke darat jugak. Kat 'kerajaan udara', walau kita terbang lagi tinggi dari burung-burung... habis minyak, kena mendarat jugak. Maknanya kita masih ada kelemahan"

"Di daratan sendiri, yang mana masing-masing ada kerajaan dan negara pun dia tak boleh nak declare dia yang lagi hebat... Rom yang suatu masa dahulu kata dia hebat, kat mana kerajaan tu sekarang? China yang dulu tamaddunnya hebat... berapa kedudukan di dunia sekarang?? India yang dikatakan antara tamadun tertua.. bagaimana kebanyakan rakyatnya?"

"Inilah gaya Allah bila dia nak semua makhluk tunduk kepadaNya," aku menambah.

Ini gaya bahasa yang Allah gunakan, bagaimana Allah ingin menundukkan keegoan makhlukNya memandangkan perkara-perkara yang Dia ingin ceritakan dalam surah al-Mulk adalah perkara-perkara besar. Bagaimana Allah ingin menceritakan kehebatanNya andai manusia masih lagi belum tunduk dan akur kepada keesaanNya. Manakala dalam kaedah psikologinya, kaedah untuk menundukkan manusia supaya hormat kepada 'kuasa' yang lebih besar adalah dengan memberi sedar kepada manusia akan kelebihan dan kekuatan yang ada pada 'Yang Menguasai' manusia itu sendiri.

[AbeJoesCorner-saizol@yahoo.com]

0 comments: