Tuesday, March 4, 2008

Derita Diri Mula Menyaksi Perjuangan

Aku selsema lagi... baru 2 minggu rasanya diri terasa ringan untuk menghirup udara segar. Kini batuk-batuk kecil mula menyapa diri. Risau ingin menelefon bonda di kampung, takut-takut dimarahi atas salah tafsir terhadapku yang membiarkan diri terus menderita. Tiap kali khabar rindu ditanya, tiap kalilah bebelan kasih bonda membasahi corong telinga.

Bukan tidak bena dengan kesihatan diri, alhamdulillah kekuatan untuk terus berjuang melawan puak-puak munafik masih menebal. Hujan bukan sengaja ditadah, namun tidak harus takut untuk diredah moga menjadi saksi atas perjuangan ini.

"Alamak.. hujan pulak nie syeikh, baju hujan takdak nie" Temanku berbisik sebaik motosikal kami berhenti disimpang isyarat. Tugas kami hari ini menjaga keselamatan calon yang bertanding. Lagak bagai marshal walau CC motor kami 6..7.. kali kurang kuasa berbanding kuda putih yang sentiasa digeruni. Namun dengan kudrat singkat itulah juga kami teruskan dalam menjaga keselamatan. Kelebihan sumber material, bukan pengukur lemah atau kuat perjuangan. Terkadang rasa malu saat konvoi kami berhenti dipersimpangan. 3 buah motor, sebuah kereta milik calon serta sebuah storm yang setia ke sana ke mari, berkempen untuk kemenangan Islam. Sedang disebelah, jentera biru yang hebat bergaya yang dilitupi bendera.

"Takpa tuan, InsyaAllah titis-titis hujan menjadi saksi perjuangan kita," aku memujuk diri dan sahabat. Teman kembali bersemangat. Gerombolan kami menderu pantas sebaik lampu hijau menyala. Semput-semput enjin motor tidak menyemputkan jiwa kami. Alhamdulillah, konvoi kami berlalu dengan cukup beradab walau awal-awal berlaku sedikit kesilapan. Teman yang mengepalai menahan kereta lain walau isyarat disebelah kami masih lagi merah. Nyaris-nyaris berlaku kemalangan akibat kecuaian yang dilakukan sendiri. Terus aku memberi teguran sebaik konvoi berlabuh bertemu kaum india dan cina yang sedia menanti kami.

"Jangan langgar lampu merah tuan, biar orang BN jaa buat macam tuh.. kita jangan tiru. Tok Guru pun beri hak kepada pengguna lain.." aku memberi sedikit teguran. Di sandarkan terus hujjah dengan perlakuan Tok Guru. Tips yang senang agar kata-kata tidak hanya dari diri sendiri. Kata-kata terus dipegang sahabat.

Mula-mula diamanahkan, agak kecewa. Maklumlah... semasa hari penamaan aku ditugaskan memandu storm mengiringi calon. "Baru orang gerun sikit... ingat pejuang Islam hanya layak pakai motor aja kaa".. hati berbisik setiap kali kenderaan kami berselisih dengan penyokong musuh politik. Badan ditegakkan menunjukkan keseriusan kami menundukkan pandangan sang musuh.

"Takpe.. time-time nie kita boleh berlagak dengan mereka tuh, jangan tunjuk lembik. Tegappp.. tegap.. " gurauan serius aku kepada teman-teman yang bersama.

Rasa sedikit kecewa bila ditugaskan untuk mengiringi calon menggunakan motor kapcai sendiri. Musnah harapan yang dipasang awal sejak bertolak dari rumah.

Apa sangat kalau memandu motor nie.. kalau nak dibandingkan dengan memandu storm. Bergaya.. gah... sampai pon orang tengok walau storm tuh bukan milik kita.. Berebut kami ingin menjadi pemandu, apatah lagi aku yang sememangnya sudah 90% confirm.. datang-datang orang lain ditugaskan. Bukan pasal apa, malas melakukan yang lain kerana lebih meletihkan.

Sesambil memakai kasut aku mula memujuk diri. PERJUANGAN BUKAN MELAKUKAN SESUATU YANG KITA SENANGI, SELESA DAN DIRASAKAN SERASI DENGAN DIRI SAHAJA, NAMUN TURUT MELIBATKAN HAL-HAL DALAM PERKARA YANG TIDAK DIGEMARI APATAH LAGI ITU ADALAH ARAHAN.

"Allah ingin menguji aku rupanya, Dia takdirkan aku untuk menjaga diri dari menjadi orang-orang yang ingin berjuang secara 'berseronok'. Alhamdulillah, temanku lebih layak.. dia yang lebih layak.. mungkin dia dapat menjaga hatinya tidak seperti aku," hati berbisik.

Alhamdulillah, dibuka pintu hati agar menyedari ujian halus sebegini.. jiwa sebegini tidak harus bertapak dalam diri semasa berjuang.

Jiwa sebentar termenung, hati aku cuba merenung.. apakah kebaikan untuk menunjuk-nunjuk selain bukan untuk kepentingan agama. Menunjuk-nunjuk untuk kepuasan dan pujian orang terhadap diri. Ria' sekali pandang mempunyai pertalian dengan munafik. Apa tidak munafiknya... andai seseorang menunjuk-nunjuk atas perlakuan Solat, bererti dia secara tidak langsung mengakui nilai solat, mengakui bahawa andai Solat didirikan baik.. maka pujian manusia kepadanya.. andai solat dilakukan sempurna, kehormatan manusia kepada dirinya.. Walhal solat adalah dari Allah, dan wujudnya 'nilai untuk manusia menunjuk-nunjuk kerana nilai solat itu'. Andai solat tiada nilai, untuk apa manusia menunjuk-nunjuk dalam melakukan hal sebegitu. Cuma sandarannya yang silap... sandarannya kepada manusia bukan kepada Allah. Bagai lagak aku yang cuba memandu kenderaan tadi, walau kenderaan bukan milik diri, menagih mata manusia untuk menyaksi..

Astaqfirullah...

0 comments: