Saturday, January 26, 2008

Muhasabah Di Hening Muharrram



"Astaqfirullahal Aziim".. Istiqfarku panjang.

Aku terduduk mengenang nasib diriku kali ini..

Terkadang, di saat aku mengingkari perintah Tuhanku.Terasa bagaikan diri inilah manusia yang paling teruk di sisiNya. Aku termangu seketika.

Aku berfikir, mengimbau kembali kerja-kerja amal yang dilakukan. Ya Tuhan.. mampukah usahaku itu menutup segala dosa-dosaku. Sudah terasa menggunung dosaku, namun aku masih belum pasti adakah amal-amalku diterimaMu.

Aku mendiamkan diri, memujuk diri agar tidak terus berputus asa dari mengharap rahmat Allah. Ya Tuhan, jadikan dosa-dosa dan kesilapan itu tidak terus berulang dalam diari hidupku.

Keinsafan bertapak seketika. Dirasakan suasana yang cukup bahagia bila diri ini terasa dekat denganNya. Bagai itu sudah mencukupi buat diriku. Dalam hati mula berputik, " Ya Allah, Jadikan aku berterusan dalam keadaan ini". Harapanku berbunga semoga tabiat-tabiat mungkarku terkikis dalam diri ini.

Seminggu.. dua minggu... Diri mula terasa sudah cukup bersih.

"Tidak.. Aku tidak akan terus mencemar diriku dengan dosa-dosa kepada Tuhanku".. jiwa imanku mula melawan getus-getus kecil noda hitam yang cuba kembali bertapak.

Diri mula beristiqfar "Ya Tuhan.. Kuatkan diri ini."..

Beberapa hari berlalu.. "Ya Tuhan.. Aku gagal lagi menjadi hambaMu yang taat". Diri cuba untuk memanggil kembali jiwa insafku. Hanya sedikit yang datang memujuk diri.

"Ya Tuhan.. Kenapa dengan diriku?"... Bagaimana diriMu rela membiarkan aku terus begini. Diri seakan kecewa, terasa bagai cintanya kepada Pencipta mula ditolak.

Sangkaan tersebut segera ditangkis, " Itu bicara syaitan".. pujuk hati imanku.

"Bagaimana akan ku tempuh hari-hari mendatang?".. bilakah keadaan ini akan berlarutan"..

Diri sudah terasa tiada nilai.

Seketika hati iman memujuk "Ingat.. bila diri sedar tiada nilai, kamu sebenarnya masih menagih untuk menjadi dirimu bernilai"

"Habis bagaimana ingin membetulkan diri ini, noda yang terpalit bukan melekat sehari dua, sudah 20 tahun lamanya. Sudah terasa bagai sebahagian dari diri. Terasa 'rindu' bila tidak bersamanya.." Hati mungkar mula menafikan hakikat diri yang mula bermujahadah.

Cuba menangis, tapi telah terasa hati ini mula kalis dengan tangisan keinsafan. Cuba beristiqfar, sudah tiada rasa keinsafan dalam ucapan lagi. Aku mula muhasabah diri, tenangkan diri, memujuk diri. Namun godaan syaitan lebih kuat bertapak dalam fikiran.

"Ya Tuhan.. Sudah habis ikhtiarku".

Diri mula menyelami nasyid-nasyid keinsafan, sedikit sebanyak lirik-lirik keinsafan menjentik sanubari yang baru bertapak kembali iman. Alhamdulillah, walau masih begini. Allah masih menganugerahkan diri kecenderungan dengan hiburan Islam. Lirik lebih dihayati dalam jiwa sebegini. Lirik lagu Keinsafan yang dahulunya pernah dinyanyikan oleh kumpulan The Zikr mula membenihkan kembali air mata ini. Lirik yang biasa didengar bagaikan kali pertama didengar pagi ini.

"Ya Tuhan... Aku sedar diriMu sedang memujukku"..

"Bagaimana mungkin Tuhan menciptakan aku dan membiarkan diriku terumbang-ambing sebegini, aku pasrah dengan ketentuanMu Ya Allah, namun aku tidak meredhai dengan kejahatan yang berlaku ke atas diri ini".. getus Iman yang mula menyirap darah dalam diri.

"Ya Allah, aku sedar ini ujianMu kepadaku. Untuk aku menguatkan diriku dan membetulkan orang-orang di sekitarku dengan ujian sebegini. Untuk membantuku dalam dakwahMu, agarku lebih memahami jiwa-jiwa lain yang jauh dalam kesengasaraan".. Beruntung diriku kerna hatiku masih mempunyai hati iman yang masih boleh mendodoi dan memujuk diri di saat diri terasa tiada harga.
"Ya Tuhan.. Bagaimana jiwa mereka yang tidak pernah dibekalkan dengan hati iman sebegini?" Siapa yang akan mendodoi mereka, siapa yang akan membantu membasahkan pipi mereka dengan air mata keinsafan. Siapa yang akan mengembalikan rengek tangis rayuan keampunan kepadaMu.

Ya Tuhan.. Aku masih bertuah. Menjadi hambaMu yang daif dan penuh dosa. Ya Tuhan.. Usah dibuang perasaan dosa ini dalam diri saat tiba masanya Engkau membersihkan diri ini. Hanya itu jalannya, agar aku menyedari masih banyak daki-daki yang masih berbaki dalam diri.

Astaqrifullahal Aziim...

Salam Maal-Hijrah.

1 MUHARAM 1429H.

Genap umurku 10101 hari = 27 tahun, 7 bulan, 27 hari aku menghirup udara segar anugerah Tuhanku.

0 comments: